21 листопада дитяча психологиня Світлана Ройз спільно з ГО «Смарт освіта» анонсували запуск нової гри «Сила усмішки». Гра сприяє розслабленню, налагодженню тіснішого контакту з тілом, емоційному зціленню.
Вона доступна до безоплатного завантаження та друку тут.
Також “Смарт освіта” надішле вже роздруковані ігри в школи з вразливих територій України. Для того, аби зареєструвати свій навчальний заклад та отримати ігри безоплатно, переходьте за посиланням.
«Силу усмішки» можна використовувати як у групі, так і з лише одним гравцем. Грати можуть діти від 4 років. Для колективу кількість учасників є необмеженою.
«Сила Усмішки» — це дуже простий за формою, веселий, добрий, з одного боку дуже несерйозний, а з іншого — глибокий та практичний проєкт. Це одночасно гра для будь-якого віку та терапевтична практика. І практичний інструмент зі знайомства з емоціями та з регуляції емоцій. Вся наша команда так хоче для нас всіх в цей складний час щирих усмішок», — коментує авторка, дитяча сімейна психологиня Світлана Ройз.
Гра передбачає шаблони 12 різних усмішок з підписами (щаслива, сумна, поцілункова, впевнена, усмішка вампіра, насмішка, сором’язлива, турботлива…), які потрібно вирізати, наклеїти на паличку (трубочку, ложку) чи просто підносити до обличчя. Також плакат з колом емоцій, який можна повісити на стіні вдома чи в класі, та листівки з усмішками. Їх можна роздрукувати, розмалювати, використовувати для себе, або ж дарувати, надсилати тим, кому забажаємо.
Як використовувати?
- можна дивитися на себе в дзеркало, приміряючи ці різні види усмішок та вивчаючи себе;
- зробити селфі, надіслати комусь фото;
- підійти до когось із такою усмішкою;
- запустити флешмоб усмішок в своєму класі;
- грати удвох із кимось чи в компанії, та просити вгадати, яка це усмішка;
- підписати та надіслати листівку з усмішкою (вони є в наборі);
- приміряти усмішку і з відповідною інтонацією розповісти вірш;
- вчителі можуть запропонувати дитині, що відчуває тривогу, відповідаючи біля дошки використати один з шаблонів чи пригадати, коли була подія, яка викликала таку усмішку.
Серед помічних елементів гри — плакат з «колом емоцій», який можна роздрукувати та повісити на стіну кімнати чи групи садочку, або ж класу. Для того, щоб діти звикали до самопізнання та висловлювали свої різні емоції та стани. А за намальованими на плакаті обличчями вчилися розрізняти їх у оточуючих. На плакаті продемонстрували різні емоції, але сектор із радістю є найбільшим, аби ставав ресурсним для дитини.
Зараз ми потребуємо дозволу на усмішку для самих себе? Ба більше, дозвіл радості та гри. Коли ми бачимо усмішку, в нас починає працювати дзеркальна система, і ми усміхаємось у відповідь (навіть якщо вона намальована на шаблоні). Тоді ми оживлюємося.
Творці гри також в інструкції подають детальні коментарі щодо можливостей дозвілля з «Силою усмішки» та різними поясненнями щодо самої природи усмішки та стресу. Так, за кожною усмішкою стоїть робота мімічних м’язів. А під час переживання стресу наші м’язи спазмуються. І у багатьох дорослих та дітей ми можемо зараз спостерігати «травматичну маску» — обличчя, що не виражає емоцій.
Коли ми впливаємо на тіло — одночасно впливаємо і на наш стан — емоційну сферу, і на рівень наших думок. І це впливає на нашу поведінку, на наші вибори. Вчені розрізняють 19 основних видів типових порухів м’язами губ (а також очей та брів), які «виражають схильність до сміху». В інструкції є опис мімічних мʼязів і пропозиція для їх «оживлення».
Мімічні м’язи пов’язані з активністю блукаючого нерву (саме він відповідає за роботу парасимпатичної нервової системи, за можливість розслаблення та відновлення).
«Тобто ця гра – і весела гра, і мімічна гімнастика, і терапевтичний практикум, і повернення собі можливості дивитись на себе самого чи витримувати погляд інших (якщо ми граємо в парі чи групі), і можливість контакту та близькості. В інструкції є пропозиції – як грати з групами дітей, як грати самим», — пояснює Світлана Ройз.
Імпульс усмішки має силу передаватися. Тоді процес сприйматиметься як гра, а гра — це те, що може розблокувати лімбічну систему, яка зараз постійно налаштована реагувати на небезпеки. Вплив на тілесний та емоційний рівні відбуватиметься у різних варіантах усміхальних забавок. Так можна буде вивчити різні емоційні стани й напрацьовувати вміння їх розрізняти. А ще гра повертатиме дозвіл та можливість висловлювати позитивні емоції.
Над проєктом працювали:
- авторка Світлана Ройз;
- редакторка Тетяна Стус;
- дизайнери Роман та Олена Марчишини;
- ілюстраторка Інна Черняк;
- менеджерка проєкту Ірина Петрів.
Гру створено за підтримки Educo Foundation.